måndag 12 augusti 2013

Är Bipolär sjukdom inte ett viktigt ämne?

Jag har skrivit en bok om Bipolär sjukdom. Den är inskickad till ett förlag som hade passat väldigt bra för boken i pocketformat. Nu har de svarat att de inte var intresserade av den för att det var ett för smalt ämne. Undrar om alla de som drabbas av sjukdomen och som inte har någon litteratur att tillgå tycker det.

Visst, det finns mycket bra litteratur att läsa, på engelska, fylld med facktermer. Jag klarar av att läsa den, men jag tror inte att alla gör det. Jag hade skrivit en enkel och lättillgänglig bok som passade både drabbade och anhöriga och som gav enkla tips till hur man kunde hantera vardagen med sjukdomen tillsammans. Dessutom hade jag hoppats att den skulle vara ganska billig.

Så vad ska jag göra nu?
Jag tror nämligen fortfarande att boken måste ges ut.

Ska jag försöka ge ut boken själv?
Göra den tillgänglig on demand?
Allting ger högre pris för köparen och det var ju inte det jag ville.
Jag är lite besviken.

Ett års tid har jag lagt på att skriva boken, att kontrollera fakta och att själv läsa på så mycket jag bara kan om ämnet. Nu vill jag ju bara ge informationen vidare. Ska jag bara lägga ut det på bloggen? Det blir ju så osammanhängande och informellt då.

Tunga funderingar såhär på en måndag.

Nu ska jag läsa på om hur man trycker sin egen bok. Och se om jag kan spara ihop pengar för att bekosta det.

jucea

2 kommentarer:

  1. Bokförlag bryr sig nog tyvärr inte så mycket om huruvida ett ämne är viktigt, utan bara om ifall de kan tjäna pengar på att ge ut en viss bok. Testa med några andra förlag kanske? Annars är det nog bra att använda någon on demand-tjänst, så att du själv slipper satsa en massa pengar ...

    SvaraRadera
  2. Jag säger som Piglet, testa med några andra förlag.

    SvaraRadera